(+47)97971414 [email protected]

Treervegen – Skurdalsåsen – Kikut

Fra Geilolia Hyttetun sykler du ut retning Fv 40 og tar til høyre når du når fylkesveien. Etter ca 2 kilometer, rett ettter første sving, tar du av til venstre og inn på Treervegen. Her tråkker du østover i lia i ca 4 kilometer mens du tar noen høydemeter.

Ved en veibom svinger veien opp dalen mot høyre og du tråkker videre opp lia. Snart har du flott utsikt mot Hallingskarvet på den fine veistrekningen retning Skurdalsåsen. Sykler du turen en sommerkveld, kan du få med deg en magisk solnedgang ved Hallingskarvet.

Ved Nystølen hviler du ut etter motbakkene og nyter en fantastisk utsikt. Her må kameraet ditt opp av sekken og dagens motiv, både selfie og andre, blir sikret.

Her har du to valg; sykle samme vei tilbake til Hyttetunet. Eller, du kan trille eller delvis sti sykle på den T- merkede stien Gamle Skurdalsveien. Etter 2 – 3 km. er du igjen på fjellvei på Skurdalsåsen. Denne følger du ned forbi Eivindsplass og videre ned Skurdalen på Fv 40 opp til Kikut og tilbake til Geilo.

Velg gjerne Gamle Skurdalsvegen ned lia. Den går av til venstre knappe 2 kilometer etter du har passert Kikut og er mindre trafikkert enn hovedveien.

God tur!

Fakta om turen

Fakta:

Distanse: 25 km.

Underlag: Asfalt, grus – og jordvei, stiparti

Vanskelighetsgrad: Middels. Krevende om stiparti velges.

Egner seg for barnetralle: Ja, hvis du snur ved Nystølen

Alle turtips fra Geilo

Skiturer, sykkelturer, fjellturer, småturer, utflukter og opplevelser du bør få med deg.

Flåmsbana og Flåm

Den 20 kilometer lange togreisen tar deg fra høyfjellet ned til fjorden. Vilt og vakkert fjellandskap med snødekte topper, frodig natur, imponerende fossefall og fjellgårder som klamrer seg fast i fjellsidene er noen av ingrediensene.